HISTORISCH denken
De essentiële onderdelen van historisch denken kwamen grotendeels al aan bod in Memoria eerste en tweede graad. In Memoria 5-6 bouwen we hierop verder. Leren nadenken over het verleden en kritisch omgaan met historische bronnen blijven centraal staan. Speciale aandacht gaat in de derde graad uit naar meer abstracte historische redeneerwijzen, collectieve herinnering en interculturele contacten, een geïntegreerde aanpak van historische fenomenen uit westerse en niet-westerse samenlevingen en de omgang in het heden met feiten uit het verleden. Historisch denken komt specifiek aan bod in de rubriek Werken aan geschiedenis. Deze uitgewerkte voorbeelden in een vraag- en antwoordstructuur helpen leerlingen om met gelijkaardig bronnenmateriaal aan de slag te gaan.
OP PELCKMANS PORTAAL
Afbeeldingen kunnen worden uitvergroot en kaarten kunnen vanuit de legende worden opgebouwd. Er staan ook extra bronnen om je lessen nog aantrekkelijker te maken.
EIGENAARSCHAP VOOR DE LEERKRACHT
De thema’s die focussen op het economische, sociale en culturele domein vertellen een chronologisch verhaal van historische evoluties uit de moderne en de hedendaagse tijd. Een thema kan als geheel behandeld worden in één jaar, maar kan ook opgesplitst worden in twee delen. Je kunt in het vijfde jaar bijvoorbeeld focussen op de moderne tijd en in het zesde jaar op de hedendaagse tijd. Het politieke domein wordt behandeld in de thema’s Conflicten en Machten. In Conflicten focussen we op de politieke evoluties in de moderne tijd vanaf het Congres van Wenen tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. In het thema Machten onderzoeken we de geopolitieke verhoudingen na de Tweede Wereldoorlog en bestuderen we kenmerken van de actuele politiek zoals structuren in de Belgische politiek, de democratische rechtsstaat en nationale en internationale samenwerking.
EEN GRAADBOEK
Memoria 5-6 is een flexibel boek waarbij je zelf het traject kunt uitstippelen op maat van jouw klasgroep. In zeven thema’s brengt Memoria 5-6 meer dan twee eeuwen geschiedenis in woord en beeld. Zo bouwen leerlingen hun historisch referentiekader op.
Memoria 5-6
Memoria 5-6 Handboek
TERUG NAAR BOVEN
Memoria 5.6 Handboek
Memoria 5-6 Handboek
Memoria 5-6 Handboek
ONDERZOEKEN
Ook in de Onderzoeken staat werken aan historisch denken centraal. Op basis van bronnenmateriaal in het handboek en concrete opdrachten zoeken leerlingen zelfstandig een beargumenteerd antwoord op historische vragen.
MEER DAN EEN BRONNENBOEK
In elk thema is het informatieve verhaal doorspekt met interessant en divers bronnenmateriaal zoals schilderijen, cartoons, foto’s, citaten, videofragmenten, kaarten …