Memoria 5.1 Historische verhalen
GESCHIEDENIS:
EEN BOEIEND VERHAAL
We zetten leerlingen ook aan tot het lezen van enkele pittige historische verhalen over de moderne tijd. De verhalen kruiden de les en zijn een mooi hulpmiddel om de geschiedenis echt tot leven te wekken.
OP PELCKMANS PORTAAL
Afbeeldingen kunnen worden uitvergroot en kaarten kunnen vanuit de legende worden opgebouwd.
HAALBAAR VOOR ÉÉN LESUUR PER WEEK
In Memoria 5.1 staat het verhaal over het verleden centraal. Vanuit concrete situaties kunnen de leerlingen inzichten opdoen en werken ze aan historisch denken. Dit gebeurt aan de hand van goed geformuleerde historische vragen. Zorgvuldig geselecteerde bronnen en heldere informatieve teksten en schema’s helpen bij het beantwoorden van die historische vragen.
Er is zoveel te vertellen in slechts één lesuur. Door het schrijfwerk te beperken, door gebruik te maken van sprekende bronnen en door te kiezen voor passende werkvormen, ontwikkelden we een haalbaar geheel. Een strakke structuur en veel aandacht voor het referentiekader zorgen ervoor dat leerlingen de inhouden op korte tijd kunnen verwerken.
Memoria 5.1
Memoria 5.1 Leerwerkboek
TERUG NAAR BOVEN
Memoria 5.1 Leerwerkboek
Memoria 5.1 Leerwerkboek
ONDERZOEKEN
Ook in de extra onderzoeken zoals Vrijheid en gelijkheid onder Napoleon, Op visite bij de shogun in 1826, en Oorlogskost staat historisch denken centraal. Op basis van bronnenmateriaal en concrete opdrachten zoeken leerlingen zelfstandig een antwoord op historische vragen.
HISTORISCH denken
De essentiële onderdelen van historisch denken kwamen grotendeels al aan bod in Memoria eerste en tweede graad. In Memoria 5.1 bouwen we hierop verder. Leren nadenken over het verleden en kritisch omgaan met historische bronnen blijven centraal staan. Speciale aandacht gaat in de derde graad uit naar interculturele contacten, een geïntegreerde aanpak van historische fenomenen uit westerse en niet-westerse samenlevingen en omgaan in het heden met feiten uit het verleden. Historisch denken komt specifiek aan bod in de rubriek Werken aan geschiedenis. Concrete opdrachten bij divers bronnenmateriaal helpen leerlingen om historisch te leren denken.