DIFFERENTIEER OP BASIS VAN DE INSTRUCTIETAAL

  • 3a    = basisniveau met Nederlandstalige instructies
  • 3b    = een stapje moeilijker met Engelstalige uitleg op het digibord
  • 3c    = 100 % Engelstalige instructies

Elk jaar vervangen we enkele songs door nieuwe songs. Hierdoor blijft de methode actueel. Elke song wordt gekozen in functie van een bepaalde vaardigheid. Het kan ook zijn dat met de keuze van een nieuwe song ook bepaalde vaardigheden wijzigen. Benieuwd naar de liedjes? Ontdek ze op blink.pelckmans.be.

Kies om instructies mee te geven in het Nederlands en/of Engels. De letters a, b en c geven aan in welke taal de instructie gegeven wordt.

DIFFERENTIEER OP BASIS VAN DE INSTRUCTIETAAL

  • 2a = basisniveau met Nederlandstalige instructies
  • 2b = een stapje moeilijker met Engelstalige uitleg op het digibord

Elk jaar vervangen we enkele songs door nieuwe songs. Hierdoor blijft de methode actueel. Elke song wordt gekozen in functie van een bepaalde vaardigheid. Het kan ook zijn dat met de keuze van een nieuwe song ook bepaalde vaardigheden wijzigen. Benieuwd naar de liedjes? Ontdek ze op blink.pelckmans.be.

Vanaf het derde leerjaar kun je kiezen om instructies mee te geven in het Nederlands of Engels. De letters a en b geven aan in welke taal de instructie gegeven wordt.

Lesmodule 1

Song 1
- Vraagwoorden gebruiken
- Iemand uitnodigen

Song 2
- Vertellen over belangrijke personen in hun leven
- Iemand omschrijven

Song 3
- Uiterlijke kenmerken beschrijven



Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 2

Song 4
- Klusjes omschrijven
- Vertellen wat ze wel/niet gaan doen
- Reden geven (because)

Song 5
- Een lied promoten
- Woorden opzoeken in een woordenboek

Song 6 
- Vertellen waar ze wonen en in welk soort huis Routebeschrijving begrijpen

Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 4

Song 10
- Uitdrukken dat ze een woord niet begrijpen/weten
- Woorden spellen
- Woorden beschrijven

Song 11
- Uitdrukkingen met tijd
- Maanden

Song 12
- Op reis gaan


Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 3

Song 7
- Zichzelf beschrijven
- Feiten uit een interviewtekst halen

Song 8
- Excuses aanbieden en accepteren
- Advies geven

Song 9
- Instructies begrijpen
- Overtreffende trap Instrumenten


Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Aan de slag met de grammar app

Voor wie? Kinderen in het vijfde en zesde leerjaar die goed zijn in Engels, al een flinke woordenschat hebben en extra uitdaging kunnen gebruiken. Grammatica kan voor hen een goede ondersteuning zijn voor de verdere uitbouw van hun Engelse vaardigheid.

De app is adaptief: kinderen stappen in op een basisniveau en als ze het goed doen, krijgen ze vervolgoefeningen aangeboden op een hoger niveau. Maken ze nog veel fouten? Dan gaan ze een stapje terug in de oefeningenserie en krijgen ze extra uitleg. Grammatica op maat.

DIFFERENTIEER OP BASIS VAN EXTRA OPDRACHTEN

  • Kinderen die snel klaar zijn, kunnen hun tanden erin zetten.
  • De opdrachten zijn uitdagend en vormen een mix van verdieping van de les en extra inoefening.

Elk jaar vervangen we enkele songs door nieuwe songs. Hierdoor blijft de methode actueel. Elke song wordt gekozen in functie van een bepaalde vaardigheid. Benieuwd naar de liedjes? Ontdek ze op blink.pelckmans.be.

Aanbod derde graad

Een module bestaat uit zes lessen, een herhalingsles en een geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets. Er zijn in het totaal vier modules. Kies voor één of meerdere lesmodules of koop de volledige licentie aan en beschik meteen over al het les­materiaal. De volledige licentie voor de derde graad lager onderwijs bestaat uit de volgende vier modules en beschikt over een app om grammatica extra in te oefenen. Deze grammatica-app is niet beschikbaar als je aparte modules aankoopt.

Aanbod tweede graad

Een module bestaat uit zes lessen, een herhalingsles en voor wie wil een geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets. Er zijn in het totaal vier modules. Kies voor één of meerdere lesmodules, of koop de volledige licentie aan en beschik meteen over al het lesmateriaal.

Engels in de tweede en derde graad

Tweede graad lager onderwijs (Groep 5 en 6)

Song 4
Reisschema bespreken, vervoersmiddelen, weekdagen

Song 6
Personen beschrijven en vergelijken

Ben je nieuwsgierig naar Blink Engels? Vraag je gratis proefpakket aan via pelckmans.be/proefpakket. Je krijgt online toegang tot het digibord en daar kun je een gelimiteerd aanbod aan lesmateriaal uitproberen. Digitaal werken door de leerlingen is hierbij niet inbegrepen.

5

De les rond je af met de karaoke op het digibord. Er kan worden gezongen en gedanst.

Derde graad lager onderwijs (Groep 7 en 8 )

Song 3
Uiterlijke kenmerken beschrijven

Song 5
Een lied promoten, woorden opzoeken in een woordenboek

Ben je nieuwsgierig naar Blink Engels? Vraag je gratis proefpakket aan via pelckmans.be/proefpakket. Je krijgt online toegang tot het digibord en daar kun je een gelimiteerd aanbod aan lesmateriaal uitproberen. Digitaal werken door de leerlingen is hierbij niet inbegrepen.

Lesmodule 2

Song 4
- Reisschema bespreken
- Vervoersmiddelen
- Weekdagen

Song 5
- Vertellen wat ze graag doen

Song 6
- Personen beschrijven en vergelijken
- Familieleden


Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 3

Song 7
- Videoclip bespreken

Song 8
- Gevoelens uitdrukken
- Iemand opvrolijken
- Omschrijven wat er gebeurt

Song 9
- Tegenstellingen Zaken beschrijven
- Advertentie begrijpen


Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 4

Song 10
- Een feest bijwonen
- Engelse grappen begrijpen

Song 11
- Weerbericht begrijpen
- Vertellen wat ze (niet) kunnen

Song 12
- Een kamer inrichten en beschrijven



Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

Lesmodule 1

Song 1
- Zichzelf voorstellen
- Tellen van 0 tot en met 20
- Informatie uit een tekst halen en interpreteren

Song 2
- Plannen maken en erover vertellen
- Plaatsen benoemen

Song 3
- Vertellen wat ze graag doen


Herhalingsles 
Geïntegreerde kennis- en vaardigheidstoets

6

De les eindigt vaak met de vraag ‘Wat kun je nu?’ of ‘Now you can’. Dit schetst duidelijk wat de leerlingen geleerd hebben in de afgelopen lessen.

4

In het luik ‘Over to you’ gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag. Dat kan via het digibord, op geprinte werkbladen of met de werkboeken die je bestelt.

3

Bij elk lied hoort een luisterfragment en een leestekst. Deze tekst is ingesproken door een native speaker en kan meegelezen worden in de klas.

2

Vervolgens ontdekken de leerlingen rond welke song ze werken. Ze maken kennis met nieuwe woorden, zinnen en grammatica door verschillende luister- en kijkopdrachten op het digibord. Wie dat wil, kan toewerken naar een eindproduct, zoals een poster, een presentatie of een kort gesprekje.

1

De les begint vaak met de vraag ‘Wat leer je?’ of ‘What are you going to learn?’. De leerlingen krijgen een overzicht van de leerdoelen van de les en van wat ze tijdens de les gaan doen.

LESOPBOUW

Vanaf het derde leerjaar zijn popsongs de basis van alle lessen. De liedjes kiezen we samen met leerlingen en leerkrachten. Wij bekijken vervolgens welke lesinhoud we aan een song koppelen: wat kunnen kinderen leren met deze song en welk materiaal hoort daarbij?

Elk jaar vervangen we enkele songs door nieuwe liedjes. Hierdoor blijft de methode altijd actueel. Naast het vaste jaarprogramma bieden we jaarlijks enkele specials aan: lessen die aansluiten bij een actuele gebeurtenis of een feestdag. Vaste prik is de Christmas Special die elk jaar in december voor je klaarstaat.

Pelckmans uitgevers

Pelckmans uitgevers maakt educatieve, algemene en professioneel-wetenschappelijke uitgaven en verzorgt opleidingen. Door vernieuwing, expertise en passie voor ons vak te delen, bouwen we aan de uitgeverij van de toekomst.
Volledig scherm